Slovenski start-up v vrtincu globalne VR fascinacije

slovenski-startup-v-vrtincu-globalne-vr-fascinacije_startup-marketing

Navidezna resničnost oziroma pogosteje uporabljena angleška kratica VR – virtual reality – je izjemno vroče področje, saj se mu aktivno posvečajo vsi tehnološki velikani: Facebook, Microsoft, Google itd. Prav tako pa je VR tudi »domače dvorišče« slovenskega start-upa VIAR, ki vse bolj opozarja nase; tudi največje globalne znamke, kot je denimo Disney.

Da gre za zares trendovsko temo, so nedavno potrdili pri Googlu, kjer so se VR-ja podrobno dotaknili na nedavnem oktobrskem dogodku Google I/O 2016 in predstavili nekaj zanimivih novosti, ki bi – podobno kot se trudijo tudi ostali IT velikani – utegnile postati del našega vsakdana v (bližnji) prihodnosti.

Trend navidezne resničnosti so že mnogo prej zaznali pri slovenskem start-upu VIAR, kjer z imenom niso ovinkarili, saj je takoj jasno, na katero področje posegajo. Kaj je pravzaprav pri VR-ju tako posebno, da velja za morda eno najbolj vročih tem ta čas? »Virtualna resničnost ciljno publiko postavi v drugačno pozicijo. Ne gre le za to, da nekaj vidiš ali slišiš, gre za to, da to tudi doživiš. Takšne izkušnje si ljudje precej bolj zapomnijo, saj jih doživljajo čustveno in se po koncu počutijo, kot da se je to res zgodilo,« pravi Jernej Mirt, ustanovitelj in direktor podjetja VIAR, ki precejšen potencial vidi tudi v marketinškem smislu, kar nenazadnje mnoge globalne znamke že uspešno implementirajo v svoje aktivnosti.

Denimo Ford in Volvo, ki omogočata, da lahko v virtualni resničnosti kar od doma doživiš, kako bi bilo voziti njihove avtomobile. Možnosti uporabe VR tehnologije pa so pravzaprav neskončne, aplicirati pa jo je mogoče na skorajda vsa področja. »Hotelska veriga Marriott svojim gostom omogoča, da se s pomočjo VR očal v sobah hotelov ‘teleportirajo’ na druge destinacije, kjer imajo hotele. Na takšen način gostom ponudijo unikatno doživetje, hkrati pa promovirajo ostale lokacije. Zanimiv primer je tudi OZN, ki uporablja VR, da odposlancem ZN omogoča, da doživijo krizna območja in se tako bolj čustveno in pravično odrežejo pri glasovanju,« o možnostih pravi sogovornik.

VIAR in VR – ljubezen na prvi pogled

Virtualna resničnost je takoj prepričala tudi Mirta, ki je v tej tehnologiji hitro zaznal veliko priložnost. »Slučajno se je zgodilo, da sem imel priložnost preizkusiti Google Cardboard takrat, ko je prvič prišel na trg. Kakovost res ni bila primerljiva z napravami višjega cenovnega razreda, vendar sem takoj videl potencial, ki ga to področje ima. Zdelo se mi je naravnost fenomenalno, da se lahko, kaj takšnega doseže z napravo, ki jo imamo vsi v žepu

Zavedajoč se, da je področje vendarle še precej novo, posebej za širšo publiko, so pri celjskem start-upu sprva začeli s »postavitvijo infrastrukture«: izdelavo (personaliziranih) VR očal, imenovanih ViarBox, ki omogočajo enostaven vpogled v virtualno resničnost. A bolj kot na »hardware« se usmerjajo na »software« in njihovo spletno platformo Viar360, ki omogoča vsem – pri tem najbolj ciljajo podjetja –, da brez kakršnegakoli programiranja ustvarijo interaktivne virtualne zgodbe.

»ViarBox očala so bila bolj posledica tega, da so potrebna, ko želiš VR kampanje delati na skalabilni ravni. Sčasoma, ko bo vsak imel svoja VR ali AR očala, nam tega ne bo več potrebno proizvajati,« pravi Mirt, ki verjame, da ima platforma Viar360 velik (marketinški) potencial. »Namenjena je kreativnim podjetjem, ki želijo uporabljati virtualno resničnost za promocijo produktov ali storitev ali pa za izboljšavo notranjih procesov. Predstavljajte si, s platformo bi lahko na primer mobilni operaterji naredili virtualno prodajalno mobilnih telefonov, brez da bi napisali vrstico kode

Med strankami že Samsung, Epson, Disney …

Podjetje VIAR je sredi letošnjega leta prejelo investicijo v višini 105 tisoč dolarjev in bilo sprejeto v 9mile Labs pospeševalnik Seattlu, kamor se je del ekipe začasno tudi preselil. Kot je za pospeševalnike splošno značilno, tudi v mestu »grungea« ni kaj drugače. »Ko si enkrat del pospeševalnika delaš praktično samo tri stvari – pogovarjaš se s strankami, razvijaš produkt in pa športaš. Za kaj drugega praktično ni časa,« ter dodaja, da je bil postopek vključitve v pospeševalnik precej enostaven, saj je bilo vse dokončano v manj kot mesecu dni.

Tudi zato, kot pravi, ker je investicija, ki so jo prejeli, za ameriške razmere »drobiž«, vendar pa prinaša številne druge prednosti – višjo kredibilnost in povezave s ključnimi akterji – denimo partnerji, strankami – , kar je za VIAR, ki se osredotoča na B2B področje zelo pomembno. Poleti so veliko sodelovali s VR producenti, sedaj se preusmerjajo k digitalnim agencijam, je pa vizija Viar360 takšna, da se bo sčasoma platforma pričela tržiti neposredno podjetjem, a se mora do takrat nekoliko še razviti tudi trg.

Viar ima že sedaj nekaj zelo pomembnih globalnih strank, kot so denimo Samsung, Epson ali Disney. Zanimivo, Disney je prišel kar preko priporočila. »Sedaj, ko smo v ZDA, imamo veliko večji doseg, saj se pogovarjamo z ljudmi, ki osebno poznajo vodilne ljudi v velikih ameriških korporacijah. Večino stvari se še vedno naredi preko odnosov in stikov, ki jih zgradiš, saj ti ljudje zaupajo – nisi le e-mail naslov na drugi strani Atlantika,« dodaja.

Komentar pod članki konkurence …

Tako ali drugače je marketing je vselej pomemben del start-upov, ki predvsem v začetnih fazah iščejo cenovno čimbolj smotrne, a hkrati tudi maksimalno učinkovite marketinške rešitve. »Eden mojih najljubših ‘hackov’ je, da vedno komentiram pod članki naše konkurence. Sem že sklenil kar nekaj poslov, ki so prišli do nas na tak način,« meni Mirt in dodaja, da je sicer velik pristaš vsebinskega marketinga.

Podjetju vsekakor godi tudi globalna pozornost navidezne resničnosti in dejstvo, da glavni akterji med seboj tako rekoč tekmujejo v novostih na VR področju. »Velika podjetja raje kupujejo manjša kot pa, da morajo sama vlagati v razvoj in raziskave (R&D), saj je to za njih tako ceneje kot tudi bolj učinkovito,« dodaja Mirt in priznava, da je zagotovo eden od ciljev prodaja podjetja, saj mora imeti vsaka zgodba na neki točki svoj konec.

Pri tem pa ne pozablja začetkov in, kot pravi, daleč najboljšega nasveta, ki ga je kdajkoli dobil. »Ko smo začenjali z VIARjerm, mi je Rok Krulec, eden od ustanoviteljev ‘pokojnega’ Double Recalla, na srečanju v Inkubatorju Savinjske Regije v Celju svetoval: ‘Just follow the money’. To seveda ni mišljeno kot nek slogan pohlepa, ampak racionalni opomnik: če ti nekdo ne želi plačati za tvoj produkt, potem mu ne rešuješ dovolj velikega problema. Če pa ti nekdo plača, zelo podrobno poglej, zakaj ti je plačal in kako lahko najdeš še več podobnih ljudi


Članek je bil prvotno objavljen v Marketing Magazinu.